Wywiad z dr hab. Katarzyną Przybyłowicz

dodany: 07/04/2013

Dr hab. Katarzyna Przybyłowicz – profesor UWM w Olsztynie - Katedra żywienia człowieka

Czy można powiedzieć, że sery żółte są zdrowe?
oczywiście że tak, nie ma niezdrowej żywności, niezdrowy może być sposób żywienia. To najczęściej kwestia ilości przyjmowanego składnika diety. Zdecydowana większość produktów spożywczych spożyta w nadmiarze może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne dla organizmu człowieka. Musimy pamiętać, że jedzenie jest magią ilości. Dotyczy to również serów dojrzewających.

 

Czym sery szczególnie zasługują no to by zagościły w naszej diecie?
Są dobrym źródłem wapnia o wysokiej biodostępności dla naszego organizmu. Także walory smakowe są istotne – jedzenie jest ważnym wyznacznikiem także jakości naszego życia. Warto podkreślić, że sery poprawiają nastrój. Zawdzięczamy to istotnej w serach zawartości tryptofanu. To aminokwas biorący udział w produkcji serotoniny zwanej hormonem szczęścia. Każdy produkt jest inny, ma inną zawartość składników odżywczych,które są istotne dla naszego organizmu, nie ma produktu spożywczego, który by zawierał wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a jest ich ok. 80 stąd konieczność urozmaicenia diety. W diecie zdrowych ludzi jest również miejsce dla serów dojrzewających

Czy są jakieś ograniczenia w spożywaniu np. serów dojrzewających i ewentualnie
dlaczego? (wiek, choroby, …)
przeciwwskazaniem mogą  być choroby, gdzie istotne znaczenie mają zaburzenia gospodarki lipidowej, nietolerancje pokarmowe. Tylko przez wzgląd na stan zdrowia chorego możemy mówić
o konieczności ograniczenia lub zupełnego wyeliminowania serów z diety. Zdrowy człowiek może spożywać sery zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia czyli nasza dieta powinna być urozmaicona, spożywana w umiarkowanych ilościach o uregulowanych porach dnia i przede wszystkim zbilansowana pod względem energetycznym, czyli dostosowana do wydatków energetycznych naszego organizmu. Mówiąc o racjonalnym żywieniu nie możemy zapominać o umiarkowanej aktywności fizycznej, umiejętności radzenia sobie ze stresem i to co jest ostatnio istotne o wysypianiu się. Zasadniczą kwestią każdej poprawnie skomponowanej diety jest zrównoważenie, zatem odpowiednia proporcja oraz ilość, słowem to co okresla nasze nawyki i żywieniowe

Jak (z czym) i kiedy najlepiej je spożywać?
W tej kwestii nie ma jakichś ograniczeń, możemy mówić jedynie o gustach, smakach, tradycji o tak zwanej sztuce kulinarnej, a sztuka nie lubi ograniczeń i stereotypów